سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی خطوط لوله گاز و انواع آن

خطوط لوله گازی در بخش توزیع وظایف مختلفی را بر عهده دارند ، از جمله انتقال گاز از بخش انتقال به ایستگاه های کاهش فشار ، انتقال گاز از جایگاه ها به یکدیگر و انتقال گاز از جایگاه ها به نقاط مصرف.

به طور کلی ، خطوط لوله گاز در بخش توزیع به دو نوع خط لوله تأمین و خطوط لوله توزیع تقسیم می شوند. خطوط لوله تأمین وظیفه انتقال گاز از ایستگاههای کاهش فشار به شهرها را دارند ، در حالی که توزیع گاز طبیعی در شبکه خطوط لوله شهری مسئولیت خطوط لوله توزیع را بر عهده دارد. خطوط لوله را می توان به چندین روش دیگر طبقه بندی کرد.

خطوط لوله از نقطه محل به دو نوع خط لوله گاز زیرزمینی و خط لوله گاز سطحی تقسیم می شوند. همچنین از نظر ماده لوله می توان به انواع لوله های فولادی محافظت شده یا محافظت نشده ، چدن ، آهن ، پلی اتیلن و مس اشاره کرد. بسته به نوع طراحی ، ظرفیت ، خصوصیات محیطی ، خصوصیات خاک و سایر پارامترهای موثر هر یک از انواع ذکر شده لوله می توان استفاده کرد.

شرکت ملی گاز ایران لوله گاز سپاهان مصرفی خود را از چندین تامین کننده تأمین می کند. از طرف دیگر ، اطلاعات چاپ شده بر روی لوله ها با روش های معمول در طول دوره ذخیره سازی این لوله ها در انبارهای باز به دلیل زنگ زدگی دیواره لوله و همچنین در مرحله نهایی آماده سازی لوله ها برای خط لوله گاز در کارگاه پوشش ، در طول روند شلیک از بین خواهد رفت. سپس ، پس از اجرای خط لوله و بروز هرگونه حادثه یا مشکل دیگر ، هیچ گونه شناسایی خط لوله در دسترس نیست و تعیین تولید کننده خط لوله عملاً غیرممکن می شود.

 

اجرای خطوط لوله گاز و نفت

خطوط لوله گاز و نفت شریانهای اصلی و حیاتی کشورها هستند. با افزایش مناقصه های خطوط انتقال و همچنین تبدیل پروژه ها از پروژه های داخلی به بین المللی ، شرکت ملی گاز ایران مجبور است لوله های مورد نیاز خود را به طور همزمان از چندین منبع و کارخانه تأمین کند ، این زنجیره تامین است. این یک چالش بزرگ در ردیابی لوله ها و منابع آنها از مرحله تولید تا اجرای خطوط لوله گاز است.

اجرای خطوط انتقال گاز به سطح بالایی از ایمنی احتیاج دارد و بنابراین کلیه لوله ها از ابتدای فرآیند تا محل نصب ، چندین ایستگاه را برای کنترل و بازرسی کیفیت طی می کنند تا الزامات استانداردهای مربوطه را برآورده کنند.