سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سافت استارتر چگونه عمل میکند؟

همان‌طور که از نامش پیداست تجهیزی جهت راه‌اندازی الکتروموتورها به‌صورت نرم و تدریجی می‌باشد. حتماً در خیابان جوان‌هایی را در هنگام Take Up دیده‌اید و فشار زیادی که به لاستیک‌ها و موتور وارد می‌شود را احساس کرده‌اید! چنانچه موتور را مستقیم به شبکه برق وصل کنیم شرایط راه‌اندازی شبیه  Take Up اتومبیل دارد و با این عمل عمر مفید موتور و اتصالات و کوپلینگ های مکانیکی و بار کاهش پیدا می‌کند . حال در راه‌اندازی مستقیم الکتروموتورها، هم به شبکه برق فشار می‌آورد و هم به لحاظ مکانیکی به اجزای چرخنده فشار می‌آورد و استهلاک آن‌ها را بالا می‌برد، لذا از سافت استارتر استفاده می‌شود.

اگر در هنگام راه‌اندازی موتور از راه‌اندازی مستقیم استفاده شود، الکتروموتور جریانی معادل 5 تا 10 برابر جریان نامی، در لحظه راه‌اندازی از شبکه می‌کشد و حرکت آنی موتور به بخش‌های مکانیکی ضربه زده که باعث ایجاد آسیب‌هایی به تجهیزات متصل به موتور و حتی خود موتور می‌شود که این آسیب‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • فرسودگی و آسیب رساندن به چرخ و زنجیر، کوپلینگ و یاتاقان
  • فرسودگی تسمه و پولی‌ها
  • کاویتاسیون در پمپ‌های سیالات مایع
  • آسیب دیدن کنتاکتورها در اثر کشیدن جریان بالا از آن‌ها
  • افت ولتاژ بر روی شبکه اطراف موتور

سافت استارتر چگونه عمل می‌کند؟

Soft starter جهت محدود کردن مقدار جریان مصرفی موتور ، مقدار ولتاژ و در نتیجه مقدار جریان کنترل می‌شود و در لحظه راه‌اندازی دیگر افزایش جریان نخواهیم داشت.

در تصویر زیر بلوک دیاگرام یک سافت استارت را مشاهده می‌نمایید، اصلی‌ترین قسمت هر سافت استارت،  تریستور ها می‌باشد که وظیفه برش و تغییر ولتاژ را بر عهده دارد.

 

لیست قیمت سافت استاتر ABB